Brenda Bleijenberg 20 jaar Het Glazen Nest

20 jaar ! Het Glazen Nest viert feest

Van november 2019 tot oktober 2020 vieren Brenda en haar Glazen Nest feest. Iedere week vertelt ze een verhaal uit haar 20-jarige praktijk en iedere maand zijn er interessante Open Deur-dagen met een bijzonder thema.

Brenda Bleijenberg heeft het nodige te vieren. In 2019 is het 20 jaar geleden dat het atelier naar Oldenzaal is verhuisd en de 1e glas cursus is gegeven. In 2020 is het 20 jaar geleden dat het 1e grafmonument door Brenda is gemaakt, 15 jaar geleden dat het 1e urnmonument is geplaatst  en de 1e vlinder rots in gebruik is genomen, en 10 jaar geleden dat de 1e urn is ontworpen en gemaakt.

Aan al deze feiten wordt de komende 12 maanden veel aandacht gegeven.

Iedere week vertelt Brenda een verhaal uit haar 20-jarige praktijk. De verhalen worden iedere week op deze pagina geplaatst zodat u ze rustig kunt lezen.


Zonsondergang in glas

De uitvaartonderneemster had haar een folder van mij gegeven. De uitvaart was zo mooi geweest en de ze had contact met mevrouw gehouden. Nog iedere maand belde ze even of kwam ze een kop koffie drinken. Zo lief en zorgzaam.
En nu was ze zover om haar man opnieuw uit huis te plaatsen. Zo vertelde ze het ook.

Wilt u verder lezen - klik dan hier



De vlinder en het grafmonument

Het 1e gesprek
Op een ochtend ging de telefoon. De meneer vertelde dat hij al uitgebreid op mijn website had gekeken en een afspraak wilde maken voor het ontwerpen van een grafmonument voor zijn overleden partner. Meneer gaf de indruk dat “het nu eens een keer klaar moest zijn” en we hebben voor de dag erna in mijn atelier afgesproken.

De volgende dag vertelde meneer heel uitgebreid over zijn overleden partner. De liefde en het gemis kwam duidelijk naar voren. Hij wilde iets echt moois en bijzonders voor hem maken maar hoe het eruit zou komen te zien was hem nog niet duidelijk.
Er zou wel iets van de regenboog in moeten zitten want de regenboogvlag had vaak thuis in de vlaggenmast gehangen. Ze waren allebei actief geweest in het COC en dat mocht in zijn laatste plek ook zichtbaar worden.
En een vlinder vond hij wel een mooi symbool. Maar dan wel een grote vlinder want zijn partner was in alle opzichten een groots mens geweest. Ook al had die vreselijke ziekte zijn lichaam op het laatst uitgeteerd.

De 1e schetsen 
Tijdens ons gesprek begon ik een paar schetsen te maken. Dit sprak meneer wel aan. Een grote vlinder die als het ware even zou rusten op de plaat maar klaar was om weer op te stijgen.
Meneer was heel duidelijk over wel of geen tuintje. Zijn partner had weliswaar veel van tuinieren gehouden, hij echter niet. dus geen tuin. Het moest weinig onderhoud gaan geven in de toekomst.

De tekst
Tijdens ons gesprek vroeg ik hem of hij al wist welke tekst op het monument zou gaan komen. “Niet veel tekst” was het antwoord. De naam van zijn partner was het belangrijkste. Die mocht eruit springen. De rest was niet zo interessant.
Hij wilde echter geen zwart. Het mocht geen triest zwart geheel worden.
Nadat ik de verschillende mogelijkheden voor een tekstplaat had laten zien koos meneer voor het eenvoudige blanke float glas. Dit sprak hem het meeste aan.

De ontwerpfase
Nadat meneer alles had verteld en moe maar voldaan naar huis ging ben ik ’s avonds aan het schetsen gegaan. En ook de volgende dagen ben ik blijven nadenken en tekenen.
En na een week of 2 had ik voor mijn gevoel voldoende idee├źn verzameld om ze weer aan meneer voor te leggen.

De keuze
Meneer was al snel uit zijn keuze. Eigenlijk de meest eenvoudige van allemaal. En meneer moest ook toegeven dat ik gelijk had gehad toen ik voorspelde dat hij uiteindelijk wel voor een zwarte liggende graniet plaat zou kiezen. Wat kwam het glas er mooi op uit vond hij. Die weerspiegeling was toch echt wel heel bijzonder.
En een ruwe rand aan de staande glasplaat vond hij heel mooi. Beter dan een strakke gepolijste rand.

Meewerken
Op mijn vraag of meneer wilde meewerken aan het maken van de vlinder zei hij nee. Zijn partner was de creatieve van hen geweest. Hij was meer de praktische en zakelijke kant van hun relatie. Het zandstralen van de tekst echter vond hij wel zeer interessant en toen ik hem uitnodigde om mee te helpen de grote glasplaat voor de tekst te brokkelen werd hij enthousiast. Ja, dat leek hem wel wat. Met name toen ik vertelde dat hij er niets aan kon kapot maken.
We hebben een middag gepland en zijn toen samen aan het werk gegaan om de rand van de grote tekstplaat zo te brokkelen dat meneer het helemaal geweldig vond.

De proefplaatsing en het plaatsen
Uiteindelijk, nadat alle onderdelen klaar waren, hebben we een afspraak gemaakt bij de steenhouwer die het monument zou gaan plaatsen. Ik werk altijd met een steenhouwer uit de regio van de familie samen. Dit is voor de familie veel fijner en ik kan samenwerken met iemand die de begraafplaats met haar regels en eigenaardigheden kent.
In de werkplaats hebben we heel goed gekeken naar de mooiste plek van de letterplaat en de juiste stand van de vlinder. De vlinder is uiteindelijk op een sokkel van zwarte graniet verlijmd en heeft precies de stand die de meneer het mooiste vond.

Het bepalen van de juiste stand van een vlinder vraagt altijd veel tijd. Het is het belangrijkste detail van het hele monument en het gevoel van de familie is altijd “leidend”. Het gaat immers om hun verhaal en dat kunnen zij het beste vertellen.

Een week later is het monument geplaatst en meneer was zeer tevreden.

Zijn verhaal over zijn grote liefde is verteld.










Kleur en vorm zijn bepalende elementen in de glazen objecten en monumenten die ik maak. Mensfiguren, structuren en levend materiaal zijn telkens weer een inspiratiebron.

"Ik werk veel in opdracht, waarbij ik samen met de opdrachtgever een ontwerp maak. Telkens weer tracht ik het verhaal van de ander te vertalen in de vormen en kleuren van het glas, zodat diegene zich herkent in mijn werk."

Ik ben in 1983 begonnen als stofontwerpster en coloriste van textielatelier 'Het Paapje'.
In 1996 ben ik met glas gaan werken.
Rond 2000 heb ik het eerste grafmonument gemaakt en sindsdien zijn er honderden op maat gemaakte monumenten gevolgd.

In het onderstaande overzicht vindt u een overzicht van een aantal presentaties van mijn werk:

tentoonstellingen (selectie)
2013: Ovengevormd Glas te Joure (www.ovengevormdglas.nl)
2009: Buitenobjecten te Venlo
2008: Funeraal werk tijdens Glasrijk Tubbergen
2006: Funeraal werk tijdens Glas in Historisch Licht te Horn
2006: Dela Memoria
2003: Funeraal werk Glasrijk Tubbergen
2003: Kunst en Religie te Oldenzaal
1990: 60 jarig jubileum Het Paapje Palthemuseum Oldenzaal (textiel)
1990: 60 jarig jubileum Het Paapje te Voorschoten (textiel)

exposities (selectie)
2007: vrij werk te Modern Art, Zandvoort
2005: Galerie Stolker Enschede
2004: Galerie Take Art te IJsselstein
2003: vrij werk Galerie het oude Raadhuis te Burgh-Haamstede
2003: Stadstheater de Bond te Oldenzaal
2002: Galerie Yorash te Valkenburg
2002: Galerie Artium Arcana te Bladel
2001: Galarie Kurukulla te Alkmaar
1992: landelijke modeshow Paapjesstoffen en kleding (textiel)
1987: expositie Galerie Pennings te Delft (textiel)


werk in openbare ruimte
2014: ontwerp en uitvoering Award OKids te Oldenzaal
2013: Award Turing Foundation
2013: ontwerp en uitvoering Award OKids te Oldenzaal
2013: ontwerp en uitvoering doorschaal Johannestsjerke te Oppenhuizen
2012: ontwerp en uitvoering Award OKids te Oldenzaal
2012: ontwerp en uitvoering Liturgisch Meubilair Trinitas kerk te Heerenveen
2011: ontwerp en uitvoering Award OKids te Oldenzaal
2011: glazen 3Dimensies logo op gedenktegel in het Gelredome in Arnhem, ter gelegenheid van jubileum van Marco Borsato.
2009: 3 ramen voor de Ontmoetingskerk te Rhenen
2007: Feniks voor het Huis van Verhalen; Gedenkobject voor de stilteruimte Vuurwerkramp Enschede
2007: 4 kerkramen in fusing voor De Voorhof te Kesteren
2004: Doopvont Emmaus kerk te Oldenzaal

werk in openbare kollekties
Audax textielmuseum Tilburg
Museum of Printed Textiles Mullhouse (Frankrijk)

uitgevoerd vrij werk (selectie)
2015: gedenkobject voor afscheidnemende koordirigent
2011: Award Turing Foundation
2011-2014: Award OKids te Oldenzaal
2009: grote serie individuele relatiegeschenken voor een communicatiebedrijf
2007: relatiegeschenken voor een middelgrote gemeente
2006: relatiegeschenken voor een zorgorganisatie
2006: bedrijfslogo in fusing
2004: glas in lood raam ter herinnering overleden eigenaar van een technisch bedrijf
2002: Award Distrifood Wheels of Retail

nominaties en prijzen
2005: Nominatie International Funeral Award

publicaties/ radio en tv (selectie)
2010: Ooggetuigenverhalen van 13 mei 2000
2009: Kleurige ramen voor Rhenense kerk (de Gelderlander)
2009: Voor Altijd boek
2007: gastpresentator radioprogramma regionale omroep
2006: Vormgeven aan rouw (Uitvaartcourant)
2006: Boek Muerte
2006: Vormgeven aan rouw (dagblad Tuvbantia)
2005: een mooi grafmonument (dagblad Tubantia)
2004: Memoriabilia (Dela)
2003: special over vlinders door TV Oost
2000: Monumenten in kleur (dagblad Tubantia)
1991: exclusieve stoffen voor de creatieve vrouw (Beter)
1991: Paapjesstof voor de liefhebbers (Trouw)
1990: meerdere artikelen over het jubileum van Het Paapje
1990: Wij doen niet aan de mode mee (Furore)
1990: Het Paapje (Handwerken zonder Grenzen)




Brenda Bleijenberg
Gedenkkunstenaar
Atelier Het Glazen Nest, Oldenzaal