Haar eigen grote ster van glas

Haar eigen grote ster van glas


Het 1e contact


Hun kindje was in een urnenpark bijgezet. Een heel bijzonder park met allemaal mooie plekjes en fraaie monumenten. En hun kind mocht ook zo’n mooi monument krijgen.

Dit vertelden de ouders mij al aan te telefoon. De ster was heel belangrijk. Maar hoe? Dat wisten de ouders nog niet goed.

Een week later kwamen de ouders naar mijn atelier om eens te kijken hoe mijn glas er in het echt uit zag en ook, dit vertelden ze aan het einde van het bezoek, hoe ik er in het echt uitzag. Want ze hadden zich voorgenomen dat ze, als het niet zou klikken tussen hen en mij niet verder zouden gaan.

Dit is iets waar ik helemaal achter kan staan. Als het tussen mij en de familie, of 1 familielid, niet klikt kan ik niets creƫren. De energie stroomt dan niet en als dit niet stroomt kan er ook niets ontstaan.

Tussen deze jonge ouders en mijzelf stroomde het echter heel mooi. Ik zag dat ze berusting hadden met het heengaan van hun kindje. Ze wisten dat haar overlijden onvermijdelijk was geweest doordat haar hartje niet goed was “aangelegd” zoals vader vertelde. De artsen hadden alles gedaan wat ze konden en met name de verpleegkundigen waren ze intens dankbaar voor alle zorgen. Hun meisje had 2 uur gestreden nadat ze geboren was en op de buik van moeder was ze zachtjes weggegleden.

De ouders waren verdrietig maar ook blij dat ze hun dochter hadden leren kennen en dat hun dochter de kans had gehad om haar ouders te leren kennen. Hoe kort ook.

De 1e schetsen 
Een ster moest het dus gaan worden. Maar hoe? Daar hadden ze nog geen idee van. Ze vertelden dat ze hun oudste dochter hadden verteld dat haar zusje nu een sterretje aan de hemel was dus vandaar de ster als symbool.

De ster moest kleurig en warm van uitstraling worden. Niet strak en saai. En hoe de rest dan ingevuld moest gaan worden wisten ze echt niet.
Als voorbeeld pakte ik enkele kleine sterren die ik altijd in mijn atelier heb liggen. allemaal in een verschillende vorm ( je kunt een ster namelijk heel veel verschillende vormen geven, tenminste als je creatief denkt) en in verschillende kleuren.

Eerst keken we naar de stand van de ster. Want de afmeting en de plaatsing is heel belangrijk. Met een kleine voorbeeld ster zijn we gaan spelen en toen ik de kleine ster iets schuin hield vond moeder dit wel een mooi effect geven.

Samen met vader ben ik toen een paar schetsen gaan maken. Een ster op een smalle strakke zuil en eentje op een rvs standaard. De standaard werd al snel door moeder afgewezen. Dit vond ze niet mooi omdat het zuiltje dan niet hoog genoeg zou worden. De voorwaarden op de begraafplaats waren dat de monumenten in dit deel van het park maar 75 cm hoogte mochten hebben. En op de zuil zou de tekst komen, niet op de ster.

De zuil zou dus hoog genoeg moeten worden voor alle tekst. Maar hoe, dat wist moeder nog niet.

Eerst de stand van de ster en de zuil dus. En daarna de tekst. Een half liggende ster sprak beide ouders zeer aan. We besloten om dit als uitgangspunt te nemen.
En op dat moment was de energie op. Bij beide ouders. We hadden al zoveel besproken in dit 1e bezoek. Ik heb met beide ouders afgesproken dat ik met dit uitgangspunt aan het schetsen zou gaan en hun het vervolg eerst op de mail zou zetten. En vandaar uit zouden we een nieuwe datum prikken voor het volgende bezoek.

Het vervolg

In de weken hierna ben ik aan het schetsen en ontwerpen gegaan en de beste ontwerpen heb ik de ouders, zoals beloofd, op de mail gezet.
Uiteindelijk kozen de ouders een mooie kleurige ster in warme oranje en gele tinten.

De ster is uiteindelijk op een zuil van gehakte graniet gezet. Dit was de geweldige toevoeging van de steenhouwer die we er bij hebben betrokken. De ruwe steen staat symbool voor het rouwe verdriet van het missen. De weg die de ouders hebben afgelegd naar het loslaten van hun kindje.

En de tekst is op de steen gekomen. De naam van het meisje is uit RVS gesneden en in de steen vastgezet. Niet veel tekst maar eenvoudig en rustig. De ster verteld al zoveel dat er niet meer nodig is.

Het monument is uiteindelijk samen met vader op de plek gezet nadat moeder het kleine asbusje in de kelder had geplaatst. En daarna hebben we samen met de steenhouder in een kroeg een afsluitende kop koffie genomen.

De ouders hebben de mooiste ster die er voor hun kindje te maken is.  Hun meisje die voor altijd het sterretje aan de hemel en hier op aarde is.

Het verhaal is verteld.


Tot slot
In mijn werk vertel ik telkens weer een verhaal. Het verhaal van de familie vertaald in kleur en vorm.

Als dit verhaal u raakt, of de foto vragen bij u oproept kunt u mij altijd bellen of mailen. Ook mag u vanzelfsprekend geheel vrijblijvend mijn atelier in Oldenzaal bezoeken. Bel of mail ons gewoon voor een afspraak, of loop tussen 10 uur en 16 uur binnen op de laatste vrijdag en zaterdag van elke maand.

Er zijn altijd veel glasobjecten in het atelier. Deze zijn vaak voor een presentatie gemaakt of als studieobject. Of gewoon omdat ik het ontwerp zo leuk vond.
Een aantal van deze objecten staan in onze webshop: www.glazennest.nl

Het is mogelijk om samen met mij uw eigen ontwerp in glas uit te voeren. We gaan rustig en kalm aan het werk en u ziet hoe het gehele proces verloopt. Bel of mail rustig voor meer informatie over de mogelijkheden en de kosten.

PDF informatie
Er zijn een groot aantal verschillende informatie Pdf’s over een thema beschikbaar. Op uw aanvraag sturen wij u deze graag toe.
Wilt u weten welke thema’s er allemaal zijn: klik dan hier….

En als laatste:
Ieder object dat ik maak is voor een bijzonder iemand. Zijn of haar verhaal in glas, kleur en vorm omgezet. Op al mijn ontwerpen rust BEELDRECHT en AUTEURSRECHT. Ik verzoek u dus mijn ontwerpen niet zelf te kopiƫren of door andere na te laten maken.
Wilt u meer weten over mijn visie en werkwijze – klik dan hier…

Atelier Het Glazen Nest
Noordwal 14, 7571 AM Oldenzaal
T: 0541-533476
M: 06-19195562
E: brenda@glazeniers-glaskunst.nl
Openingstijden: 10-16 uur op de laatste vrijdag en zaterdag van elke maand, en op afspraak.