urn monument met een glazen symbool








Rode roos in grafmonument
De roos wordt vaak gezien als symbool voor de eeuwige liefde.

Door het gebruik van een roos wordt de boodschap gegeven dat er voor altijd liefde is.

Zoals de rode roos op deze foto. Het is de roos van de overlijdenskaart en een foto die de overledene zelf gemaakt heeft.










Papavers als urnensteen

De papaver is een mooie bloem die de tijdelijkheid van het leven symboliseert.

Het is een bloem die voor veel mensen een grote betekenis heeft. Zon, zomer, lieflijk balancerend op een dunne steel, dansend in de wind. Je mag er alleen maar naar kijken want als je haar plukt is ze zo weg.










Speelse abstracte bloemen als grafkunst
Speelse en abstracte bloemen. Gekleurde bloemen. En niet
direct duidelijk tot welk type ze behoren. De kleuren vertellen het gevoel dat verteld mag worden.

Deze glasplaat is voor de urn zuil gezet.









Gebroken hart van glas op de urnsteen
Een hart in fusing glas. Een hart dat symbolisch is gebroken en toch heel is gebleven.
Of is het door de jaren weer geheeld.

Het gevoel van de het grote missen op een eenvoudige en duidelijke manier vertaald.










Witte roos als fusing grafsteen
De maagdelijk witte roos als symbool in de urnfsteen. De witte roos is in doorzichtig blank glas gezet waardoor de roos haast transparant lijkt.

Eenvoud is het uitgangspunt.





Hart in rood glas
Ze hadden het idee op een begraafplaats gezien. Maar het hart moest kleurig worden, niet van saaie steen. En de vorm van het hart moest ook anders.
Het was zoeken naar de juiste kleur rood. Warm en niet te fel, vol maar niet te donker.
En de vorm van het hart hebben we samen getekend.














Papavers in urn monument
Kleine papavers die aan de weg staan. Ze wuiven naar je. Je wordt uitgedaagd te kijken.

Wat vertellen ze je.
En je gaat verder en blijft er over nadenken.
En dit is zoals het hoort.




Vogel van glas 







Een vogel moest er in komen. Een vogel die als het ware weg zou vliegen. Een heel duidelijk symbool voor het wegvliegen van hun zus.

Het is uiteindelijk een abstracte vogel geworden die even uitrust op de zuil voordat ze aan de grote reis begint. En achter de
vogel staat de tekstplaat.







Kruis van glas


Het kruis hadden ze al. Dit was door de uitvaart mevrouw al direct bij ons opgevraagd. Het kruis was de hele tijd bij vader en opa geweest tijdens de dagen van afscheid. En daarna had oma het kruis thuis gehad. En nu was ze er aan toe om het weer aan opa terug te geven.
Het kruis heeft een plek gekregen op de urn tegel. Samen met de naam van opa in grote glazen letters.






kleine papavertjes in glas als grafkunst
Een klein urnsteentje voor vader en moeder. Er is geen tekst nodig om het verhaal te vertellen. Voor de kinderen niet.

Alles is goed, 2 bloemen en 2 zuilen. En ze staan op 1 glasplaat en 1 liggend dekplaatje. De ouders en het gezin hebben een kleur en vorm gekregen.











De ondergaande zon op een urnsteen




Een ondergaande zon zou het moeten worden. Maar wel een mooie volle zon. En zoveel mogelijk glas. Geen akelige zwarte steen dus.

Er zijn een aantal ontwerpjes gemaakt en mevrouw heeft de voor haar mooiste uitgekozen. En de bevestiging van het glas is niet zichtbaar maar wel deugdelijk.








Anders dan anders

De zussen wilden iets totaal anders voor hun kleine zusje. Geen standaard graf want dit klopte niet. geen rechthoek of vierkante steen maar anders.

Uiteindelijk hebben we een cirkel getekend die net geen cirkel is.
En de 1e letter van haar naam hebben de zussen samen in glas gemaakt. Heel groot en duidelijk.








2 viooltjes in de tuin
Een lievelingsbloem maken is telkens weer een echte uitdaging.  Voor zowel de familie als voor mijzelf als kunstenaar en vertaler.

De familie heeft de taak om aan mij uit te leggen hoe de bloem eruit ziet, en vaak is dit toch anders dan de plaatjes die er op het internet te vinden zijn. En het is mijn taak om hun verhalen dan in een feitelijk plaatje om te zetten. Eerst op papier als aquarel en daarna de vertaling van de aquarel naar glas.






Wandelende vrouw als glas grafkunst
Een kleine wandelende dame.

Ze loopt de urnsteen uit. Ze wandelt verder op haar eigen weg.










Gele lis


De gele lis had ik ooit als  voorbeeld glasplaat voor een presentatie gemaakt. En ik wist dat de familie waar de bloem bij hoorde in de jaren daarna mijn atelier wel binnen zou lopen.

Een van de kortste gesprekken die ik ooit met een familie heb gehad was deze familie. Binnen 10 minuten waren ze eruit.

Het langste zijn we bezig geweest met de invulling van de rest van het monument.




Urnensteen met gekleurd hart

Mevrouw wist eigenlijk wel wat ze wilde. Er was al van alles gestudeerd en bekeken en veel was afgevallen. Uiteindelijk bleef dit over.
Een hart; door haar zelf getekend en samen met mij gemaakt. Mevrouw heeft zelf kleuren uitgezocht.

Het hart is verlijmd tegen een blanke glasplaat waar de kleine tekst die alles zegt in is gezandstraald.



Tulpen als lievelingsbloem

De familie kwam als geheel binnen. Alle 6 kinderen in harmonie bij elkaar. Ze duwden met liefde vader in zijn rolstoel naar alle voorbeelden die te zien waren.
Toen de koffie was ingedaan was het idee al snel duidelijk.
Tulpen, veel tulpen moesten er op komen. Hier was moeder gek op geweest.

Uiteindelijk hebben we voor 3 tulpen gekozen; moeder, vader en een kleine als symbool voor alle kinderen en kleinkinderen.








Paars glas hart voor de urn steen


Het hart is in roze en lila tinten uitgevoerd. Er zit een duidelijke symboliek in.
Een hart met een duidelijke eigen identiteit.

Het hart is samen met een moeder gemaakt en deze kleuren komen het dichtste bij het gevoel van het grote missen.









Lieveheersbeestjes van glas

2 kleine lieveheersbeestjes in fusing glas. Een eenvoudig en mooi symbool.
In dit urnmonumentje zijn de lieveheersbeestjes gekozen om heel duidelijk te maken waar de overledene voor stond.
Respect voor de medemens.