grafmonument met een glazen symbool


Vrijwel ieder mens heeft een symbool dat op de juiste wijze “het grote missen” verwoord.

De mogelijkheid om dit symbool daadwerkelijk in vorm en kleur uit te beelden en een plek te geven in het monument is voor veel mensen een grote stap in het verwerkingsproces.

Samen met u ga ik zoeken naar de juiste vorm en kleur.

Een kleurig hart voor een bijzondere vrouw
Op een avond belde een uitvaartonderneemster mij met een vraag. Ze had die middag bij een oudere mevrouw koffie gedronken als afsluiting van de uitvaart van haar partner. Mevrouw en haar partner waren in de jaren 60 de eersten in hun dorp geweest die er voor uit waren gekomen dat ze van elkaar hielden, ook al waren ze beide een vrouw. Ze hadden alle hel en verdoemenis over zich heen gekregen maar hun liefde was standvast gebleven. Tot het einde samen.
En dit wilde mevrouw graag in het grafmonument vertaald zien. Ze wist alleen niet hoe. De vraag aan mij was dus of ik hier iets mee kon. En of ze mevrouw mijn adres mocht geven.

Mevrouw kwam een paar dagen later met 2 vriendinnen naar mijn atelier en samen hebben we iets bijzonders bedacht. Een groot hart van fel gekleurd glas. Gezet tegen een zwarte steen die rust in het geheel brengt.


Zonnebloem in glas

De familie wilde het eenvoudig hebben. Het moest allemaal heel natuurlijk zijn. Niet teveel poespas en niet teveel  steen. Vooral niet teveel steen.

En een zonnebloem zou erin moeten komen. Maar niet zo’n schreeuwende zonnebloem in harde kleuren maar alsof de zon/zonnebloem onder ging. Zoals de zon ‘s avonds onder gaat.
Het was even puzzelen samen met moeder en de kinderen. Uiteindelijk is het monument geworden wat zij graag wilden.



Een vrije vogel als grafsteen
Hun volwassen kind was een vrije vogel geweest. Ze was altijd op weg naar iets nieuws en liet zich aan niets en niemand binden. Ze had nooit binnen de lijntjes gekleurd en altijd overal de scherpe kantjes vanaf gehaald.
Haar heengaan was voor de ouders een geweldige schok geweest. Ze had voor hen zoveel verborgen gehouden.

Alles wat de ouders verteld hebben is uiteindelijk in haar eigen plekje vertaald. Een liggende steen zonder scherpe kanten, alles is mooi rond. De steentjes in het tuinvak als scherp contrast voor de ronde rand.

De staande glasplaat is van inktblauw glas, voor haar een fijne kleur. en de vogel, een beetje abstract gemaakt vliegt weg. De vogel is voor de ouders heel belangrijk geweest want hun kind was met een sneltreinvaart van hen weg gevlogen.




Roos voor oma

Zijn moeder en hun oma was van geboorte Duits en na het overlijden van haar man was ze terug gegaan naar huis, naar de Heimat zoals ze zelf altijd ze. En daar was ze ook overleden en begraven.
De laatste jaren namen ze altijd rode rozen voor oma mee. Mooie rode rozen omdat oma hier zo van hield. Op haar monument moest dus ook een rode roos komen. 1 mooie strakke rode roos.


Kruis van glas op grafmonument
De steen was al besteld. De familie wilde er echter een kruis  bij op. Eerst hadden ze gekeken naar brons maar dat vonden ze niet mooi. En RVS was zo kil en koud. En een ander materiaal zou niet tegen het Nederlandse weer kunnen.
De steenhouwer wilde graag met de familie meedenken en gaf hun mijn website door om eens op te kijken. En het kleurige van alles sprak hen wel aan. Dus kwamen broer en zus op een ochtend in mijn atelier om eens te kijken  wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn voor het graf van hun overleden ouders.

Er is uiteindelijk een heel groot kleurig kruis uitgekomen dat door de steenhouwer op de liggende steen is verlijmd.

Een eenvoudig monument 

 Kon er ook eenvoudig worden gewerkt? Niet zo druk en bont als het glas dat ze zag?

Mevrouw zag door alle voorbeelden in het atelier geen eenvoud meer. De kleurigheid van alles overviel haar zo dat ze niet meer naar details kon kijken. Pas toen ik haar een paar objecten apart van de rest liet zien was ze gerust gesteld.
Uiteindelijk koos ze voor een heel eenvoudig en mooi monument.  Het paste precies bij haar gevoel.

En daar gaat het immers om.







Zonnebloem als glazen grafsteen

De zonnebloem is een zeer herkenbare bloem. Voor mij als kunstenaar altijd weer een uitdaging om voor iedere familie de juiste zonnebloem te ontwerpen. En soms wordt mij gevraagd naar een abstractie van deze mooie bloem.

Deze familie wilde dit graag zo vertaald zien omdat zij aan wilden geven dat hun geliefde broer een zon was die altijd omhoog keek, maar ook een geheel eigen identiteit en persoonlijkheid was.




Grafkunst met rode roos

Een rode baccarat roos past bij het verhaal dat de familie zo graag wilde vertellen.

Eenvoud zou de bloem mogen uitstralen, eenvoud en warmte. Geen steel, geen blaadjes, gewoon de warme kleuren van de bloem. 

Al vrij snel waren ze het erover eens welke kleuren en welk ontwerp ze het mooiste vonden. En zo is de roos dus uitgewerkt.




Blauw glas als naam plaat

De familie kwam zich oriënteren. Alleen even kijken wat er mogelijk was.

Mevrouw keek rond, zag een voorbeeld staan en het was duidelijk. “deze wordt het” zei ze. Alleen de afmeting is anders.

En zo is het graf dus uitgevoerd. Heel eenvoudig en rustig.





Blauwe ballon voor een groot kind

“ik denk wel dat ik weet wat ik wil” zei ze tijdens het 1e kopje koffie. “Mijn broer was helemaal gek van luchtballonnen en ging ook regelmatig mee naar boven. Mijn broer was 45 toen hij overleed en hij was niet helemaal…… nu ja u weet wel wat ik bedoel”.

We hebben samen naar de kleuren gekeken en de grote zus heeft meegeholpen met het maken van de grote ballon. En toen alles klaar was heeft ze zelf het touwtje van de ballon op het glas getekend.







Blauw hart op steen

De steen stond al jaren en regelmatig maakte ze hem schoon. Ze vond hem echter ook zo kaal, zo saai. Eigenlijk helemaal niet passend bij haar 1e echtgenoot. Maar ja, indertijd had ze in de emotie een beslissing genomen en daar had ze met regelmaat toch wel spijt van.

Gelukkig kon ze er heel goed met haar 2e man over praten. En het was deze die haar op mijn werk wees.
Samen kwamen ze in mijn atelier om eens te kijken. En uiteindelijk heeft haar 2e echtgenoot het hart op de steen van haar 1e echtgenoot bevestigd.


Kleurig kruis in de grafsteen
Ze waren best wel behoudend opgevoed en keurig in de kerk getrouwd. En ze woonden ook in een dorp dat behoudend was. Dus meneer vond het moeilijk om tot een beslissing te komen. Eigenlijk wilde hij heel veel kleur voor zijn vrouw maar tja, het dorp en de mensen. Daar was hij ook wel een beetje bevreesd voor.

Uiteindelijk hebben we een eenvoudige steen genomen en daar de vorm van het kruis uitgehaald. En deze ruimte opgevuld met kleurig glas. Het Licht van de Heer die tot ons komt.

Gelukkig voor meneer vond de vrouw van de dominee het helemaal geweldig.


Rode roos in blauwe achtergrond

Het grafmonument stond al wat langer toen dochter mijn werk tegen kwam. Toen ze met de steen bezig waren wisten ze niet dat het ook anders dan het traditionele kon. En de steenhouwer had hen dit ook niet verteld.

Ze wilden zo graag nog wat toevoegen aan het monument. Het was een beetje saai allemaal. Iedereen was heel blij toen ik vertelde dat we best wat glas aan het geheel toe zouden kunnen voegen. Dat dit geen probleem zou zijn. Niet dat het gemakkelijk zou worden maar het was wel haalbaar.

En toen ze dit wisten ging de familie op zoek naar het mooiste symbool dat ze konden vinden. Een hele grote rode roos.





Zonnebloem als uniek graf beeld

“Een strakke eenvoudig vormgegeven zonnebloem. Kijken naar de zon en de warmte en de zonnestralen terug gevend naar de mensen die achter zijn gebleven.”

Dit was wat meneer had opgeschreven voor mij. Zo wilde hij het vertaald zien. Zijn vrouw lag op een mooie begraafplaats midden in het bos en hij wilde alles heel natuurlijk laten. Niet direct als monument herkenbaar dus.



Witte roos op de dekplaat

Ze wilde geen glas. Het moest allemaal heel gewoon worden. En toen het monument geplaatst was, was het goed voor haar.

Tot ze op een zondagmiddag in mijn atelier was en de witte roos zag die ik als proef voor een familie had gemaakt. Ze keek, stond stil  en zei: “deze wil ik op het graf van pa”.

En de week erna hebben we hem samen verlijmd.
En weer was het goed.







Grote papaver op de glasplaat

Vader hield van deze bloem. Hij kon het niet laten er foto’s van te nemen.
Dus moest de bloem op zijn grafsteen komen. Eentje maar, en heel groot.
Het moest namelijk wel een echte mannensteen worden en niet zo’n algemene steen.

Dus is de bloem heel groot en los van de staande glasplaat gemaakt. De grote papaver is op de glasplaat verlijmd waarna de tekst is gezandstraald.









Margriet als bloem 
Een margriet, helder omhoog kijkend naar de zon. Haast verlangend omhoog kijkend.

En de margriet is tegen de zuil van zwarte graniet verlijmd. Heel eenvoudig en sprekend.








Een zonnebloem voor zomer en winter
Als studie was er een zonnebloem gemaakt. Deze lag in het atelier te wachten tot er foto’s van konden worden gemaakt.

En toen kwam de familie binnen en zij zagen de bloem liggen op de glastafel. Ze waren er heel snel uit. Dit moest het worden.

Niet het symbool koste dit keer veel tijd maar de invulling van het verdere monument. Uiteindelijk is er toch voor gekozen om de zonnebloem rechtop te zetten zodat de bloem ook in de winter naar de zon kan kijken.



Blauwe vogel in het grafmonument

Een vliegende vogel in symbolische blauwe kleuren.
De vogel vliegt naar de horizon en laat de familie achter.

Het beeld van het dier is voor de familie de verwoording van alles wat vader betekende.






Ster in glazen grafmonument

Wat kan er anders bij een astronoom horen dan een sterrenhemel als grafmonument.

En in dit geval heeft de familie er voor gekozen de grote Poolster als hoofdsymbool te nemen. Een grote Poolster, gezien vanuit het perspectief van beneden.
Met allemaal kleine sterren erom heen. De kleine sterren zijn gezandstraald wat een mooi contrast vormt met de zeer aanwezige gele ster.

De sterren zijn in de favoriete kleur van de overledene gezet. Heel erg rood.






Opa’s naam in grote glazen letters

De familie had de steen al bij hun steenhouwer besteld. En toen ze met de tekst bezig gingen liet de steenhouwer een foldertje van mij zien.

Dit maakte hen nieuwsgierig naar het glas dus werd er ter plekke door de steenhouwer een afspraak gemaakt. Ze hadden foto’s van de steen bij zich en toen ik in de computer een glazen letter in de foto plakte waren ze overtuigd. De naam van opa zou in heel grote letters op de steen worden verlijmd.



Regenboog achter de wolken 

Een regenboog in transparant doorzichtig glas in duidelijke kleuren. De regenboog gaat door de 2 wolken heen.

Voor de familie symboliseert de regenboog het verder gaan van de overledene.

En de 3 wolkjes staan symbool voor de leden van het gezin.




Kruis van glas in de grafmonument
Moeder had al jaren een eenvoudige steen. En ergens kwam een dochter mijn werk tegen en zag een voorbeeld van een kruis in glasfusing liggen.

We kwamen in gesprek en zij vroeg of het mogelijk was of haar moeder ook zoiets op haar bestaande monument kon krijgen.

En natuurlijk kon dit.  Samen met de hele familie hebben we op een zondagmiddag het kruis bij moeder verlijmd.




Koi karper in glas

Wat geef je een amateur kweker van koi karpers voor zijn laatste huisje. Een koi natuurlijk. Voor de familie was dit dus het meest vanzelfsprekende symbool.

En voor mij was het een ware uitdaging. Want een koi moet ook duidelijk een koi zijn.
Ik de afgelopen jaren heb ik al verschillende koi in glas gemaakt. en het blijft een uitdaging om het dier zo precies als mogelijk weer te geven. 







Regenboog in grafmonument

Het zoeken naar het juiste symbool om in kleurig glas uit te voeren is voor een familie soms heel lastig. Voor deze familie was het dit niet.

Voor hen staat de regenboog voor de weg naar de hemel. De verbinding tussen hemel en aarde en het gezin dat hier is gebleven heeft heel symbolisch in dit monument een vorm gekregen.





Tot slot

In mijn werk vertel ik een verhaal. Het verhaal van de familie vertaald in kleur en vorm.

Als een verhaal u raakt, of de foto van een glasobject vragen bij u oproept kunt u mij altijd bellen of mailen. Ook mag u vanzelfsprekend geheel vrijblijvend mijn atelier in Oldenzaal bezoeken. Bel of mail ons gewoon voor een afspraak, of loop tussen 10 uur en 16 uur binnen op de laatste vrijdag en zaterdag van elke maand.

Er zijn altijd veel glasobjecten in het atelier. Deze zijn vaak voor een presentatie gemaakt of als studieobject. Of gewoon omdat ik het ontwerp zo leuk vond.
Een aantal van deze objecten staan in onze webshop. www.glazennest.nl

Het is ook mogelijk om samen met mij uw eigen ontwerp in glas uit te voeren. We gaan rustig en kalm aan het werk en u ziet hoe het gehele proces verloopt. Bel of mail rustig voor meer informatie over de mogelijkheden en de kosten.

Meer informatie over mijn gedenkwerk per thema kunt u vinden op de pagina Informatie over mijn glaskunst
Op deze pagina staat een overzicht van alle informatie per thema in een PDF die u gratis bij mij kunt opvragen. Het opvragen van een PDF is geheel vrijblijvend.

Atelier Het Glazen Nest
Noordwal 14, 7571 AM Oldenzaal
T: 0541-533476
E: brenda@glazeniers-glaskunst.nl
Openingstijden: 10-16 uur op de laatste vrijdag en zaterdag van elke maand, en op afspraak.

Verzoek


In het Glazen Nest maak ik monumenten en gedenkobjecten met een eigen identiteit, een eigen persoonlijkheid. Ieder object dat wij maken is eenmalig en uniek. Het wordt speciaal voor de overledene gemaakt in samenspraak met de familie.

Op deze website deel ik mijn kennis met u. Ik geef veel informatie over alle mogelijkheden met glas voor gedenkobjecten en monumenten. Dit doe ik bewust omdat ik u wil informeren.
Met enige regelmaat zie ik mijn ontwerpen terug bij anderen, en daarom verzoek ik u het volgende:

- Kopieer mijn ontwerpen niet.
- Laat ze ook niet respectloos door een andere kunstenaar uitvoeren.
- Kopieer ook geen werken die uitgevoerd zijn voor iemand anders.
- Heb respect voor de andere families. Ik geef veel tijd en energie aan de ontwikkeling van mijn werk en puzzel met een familie op de vorm en de kleuren, net zo lang tot het verhaal dat zij willen vertellen klopt.

Laten wij samen uw eigen verhaal vertellen, een nieuw en persoonlijk voor u vormgegeven verhaal.

Visie

Ik wil een verhaal vertellen. Het verhaal van de overledene en zijn of haar familie. Het is iedere keer weer een nieuw verhaal, een uniek verhaal over een uniek mens, een unieke familie.

Het doel is die verhalen een vorm en een kleur te geven en daar zijn veel verschillende mogelijkheden voor. Zo ontstaat een tastbare plek waar herinneringen, hoop en dromen vorm hebben gekregen. Een plek, een object, waar je tegenaan kunt praten, dat je kunt verzorgen, waar je iets bij kunt achterlaten.

Een plek waar jij jezelf kunt zijn, omdat dit de plek is waar jij je dierbare herkent.

De leeftijd maakt eigenlijk niet het verschil voor het gevoel van je dierbare missen.
Ouders hadden dromen voor een te vroeg geboren baby. Hoop, verwachtingen.
En met het overlijden van het kindje is dat alles vervlogen.

Kinderen die ouders verliezen; wat maakt het uit hoe oud het kind is?
Of iemand nu 5 of 50 is, de overleden ouder is er niet meer en het kind kan zijn/haar verhaal niet meer rechtstreeks vertellen. Dromen voor de toekomst zijn vervlogen en de hoop is verdwenen.

De man of vrouw die de partner heeft verloren. Niet meer samen ouder worden; de overlevende wordt nu ouder en de geliefde nooit meer.
Niet meer samen koesteren, niet meer samen liefhebben.

Iemand die een broer of zus verliest. Afscheid nemen van degene die je jeugd heeft meegemaakt, die dingen van je weet die niemand anders weet. Het verlies van de persoon waar je als kind mee lachte en ruzie mee maakte. De persoon waar je je ouders mee deelt. Het overlijden van je broer of zus betekend ook afscheid nemen van een deel van je jeugd.