Urn monument met blank glas

Kunst in blank glas voor op het urn graf 

Blank glas is niet gekleurd, doorzichtig, transparant en helder. Het licht valt altijd door het glas heen waardoor de omgeving mee werkt in het uiteindelijke geheel.

Voor meer informatie over de verschillende glasmogelijkheden verwijzen wij u naar onze pagina “glasplaat in één kleur

Blank, niet gekleurd glas dus, kan op een aantal verschillende manieren worden uitgevoerd.
Op deze pagina laten wij u een aantal voorbeelden zien van de verschillende mogelijkheden.


helder doorzichtig floatglas

Als 1e vertellen wij over het “glasheldere” floatglas. Dit is eigenlijk gewoon vensterglas maar dan veel dikker. Feitelijk is dit glas enkel een tekstdrager want de gehele omgeving is door het glas te zien.


Witte roos op dik doorzichtig float glas

De familie wilde graag een witte roos. Dat was het belangrijkste element in de urnsteen. Men wilde zo weinig als mogelijk graniet en het was al moeilijk voor hen om te begrijpen dat er een grote plaat op de urnkelder zou moeten komen gewoon omdat de voorwaarden op de begraafplaats dit voorschreef.

De witte roos is op een glasplaat van helder float glas verlijmd. Op deze manier zweefde de roos in de verte. En dat de tekst minder goed leesbaar was vond men niet zo erg.




Helder glas met ruwe randen

Dat het glas ruwe randen zou krijgen was direct duidelijk. Mevrouw vond dit passend bij de manier waarop haar man was weggegaan. En omdat ze eigenlijk geen monument wilde vond ze het blanke glas ook wel passend. Want de glasplaat zou er zijn en ook niet zijn.

Enkel de liggende plaat, daar wilde ze wel wat mee. Het werd zwart en wit glas. Met een strakke lijn in het midden want dit past bij de rechtlijnigheid van meneer.

Uiteindelijk is de staande plaat van helder doorzichtig floatglas gemaakt.  En enkel de ruwe kanten zijn goed zichtbaar tegen de groene achtergrond.

Sam met de vliegende vlinders 

Sam heeft een plekje met 2 glasplaten. Op de linker plaat staat alles over Sam. Wie hij is en was. En de rechter glasplaat verteld over zijn gezin en het gevoel dat zijn “zijn” hen geeft.

De linker glasplaat, de “naam of letterplaat” is van helder blank floatglas gemaakt. Op de glasplaat is zijn naam in glazen letters gezet en de afbeelding van de omhoog kijkende kinderen gezandstraald.
En de rechter glasplaat is het verhaal van het gezin. De vlinders staan symbool voor de lederen van het gezin. Zijn kijken Sam na op zijn reis naar boven.



Gematteerd float glas


Het dikke floatglas kan naast de glasheldere uitvoering ook andere bewerkingen krijgen.
Het kan worden gematteerd of worden vervorm.

Hieronder laten wij u enkele voorbeelden zien.

Lieveheersbeestje als urnmonument

Het lieveheersbeestje klimt op de trap naar boven. Heel symbolisch. En er is een kleine tekst die geschreven is in het eigen handschrift. Heel persoonlijk en klein.

Helder float glas kunnen we ook matteren. Dit glas wordt dan vaak “melkglas” genoemd. Het voordeel van melkglas is dat de teksten beter zichtbaar zijn.
De glasplaat die u hier ziet is van dit melkglas gemaakt en het lieveheersbeestje is aan de voorzijde verlijmd.



De cirkel als beweging

De familie was heel duidelijk. Geen kleur; het moest doorzichtig glas worden. Men wilde er echter ook wel het gevoel van beweging in vertaald zien.

Na veel denkwerk van mijn kant liet ik een proef zien die ik in het verleden voor een grote doopschaal had gemaakt. De familie werd direct enthousiast.
Dit was de oplossing.

Een eenvoudige cirkel in doorzichtig glas die in de oven allerlei structuren had gekregen.


Abstracte regenboogkleuren met ruw glas


Het moest vol van kleur zijn maar niet bont. En speels en duidelijk. En zo waren er nog wel een paar criteria waar het geheel aan zou moeten voldoen.
De speelsheid is uiteindelijk gecreëerd door de 2 glasplaten iets uit het “lood” te zetten. Ze staan dus niet rechtop. Hierdoor openen ze zich als het ware naar de hemel om de zegen op aarde toe te laten.
De linker glasplaat is in volle opaal kleuren en de rechter glasplaat, de naamdrager, is gemaakt van in de oven gematteerd floatglas en het heeft de ruwe rand van het afgebroken leven.





De regenboog op helder glas 

De familie wilde graag een kleine regenboog boven aan de glasplaat. En kom de regenboog er een beetje uitsteken was de vraag.
De glasplaat moest rustig zijn, er mocht niet te veel in gebeuren. Het geheel heldere floatglas vond men niet mooi omdat de tekst dan niet goed leesbaar was en het fusing “belletjesglas” vond men te druk.
Uiteindelijk zijn we op oven gematteerd floatglas uitgekomen.

En het regenboogje is met behulp van RVS afstandhouders aan de grote glasplaat bevestigd waardoor deze “vrij” van het glas kwam.

Blank, niet gekleurd, fusing glas

Naast het floatglas is er dus ook het “belletjes” glas. Dit is versmolten blank glas dat in iedere vorm, afmeting en dikte gemaakt kan worden.

Door het versmelten in de oven krijgt het glas de kleine luchtbelletjes die als het licht er doorheen valt net lijken op kleine kristallen.

Er kan enigszins gespeelt worden met de hoeveelheid luchtbelletjes die in het glas komen. en ook kunnen we de uitstraling van het geheel enigszins beïnvloeden.

Hieronder ziet u enkele voorbeelden van deze techniek.


Vlinder in blank glas op het urn monumentFusing glas kan iedere vorm krijgen. En we kunnen het ook in de oven buigen en laten krommen.
Kijkt u maar eens naar deze vlinder. Een grote vlinder als naamdrager op het urn monument. De vlinder, de naamdrager is niet gekleurd en de urntegel is wel gekleurd.
De familie is langer bezig geweest met de zoektocht welke blauwe kleur het moest worden dan met het samen bedenken van het monument.



Hart als letterplaat

Een hart dat in blank glas is versmolten. En de randen zijn strak gepolijst. De tegenstelling van het ronde hart met de duidelijke rand.
Het hart staat in 2 eenvoudige sokkels van zwarte graniet waar de tekst in komt.








Voor altijd in ons hart als urnmonument



Een eigen hart in passende kleuren. Gezet tegen een blanke glasplaat waar de kleine tekst die alles zegt in is gezandstraald.
Mevrouw wist eigenlijk wel wat ze wilde. Er was al van alles gestudeerd en bekeken en veel was afgevallen. Uiteindelijk bleef dit over.
Een hart; door haar zelf getekend en samen met mij gemaakt. Mevrouw heeft zelf kleuren uitgezocht.



Roze uiltje als grafmonument

Het kleine roze uiltje in de lievelingskleuren van het grote kind dat nooit volwassen zou worden.  En het tekstje dat ze veel herhaalde, geschreven in het handschrift van de jongere zus.
Eenvoud en duidelijkheid met het kleine symbool dat haar favoriet was.


Vogel van glas 

Een vogel moest er in komen. Een vogel die als het ware weg zou vliegen. Een heel duidelijk symbool voor het wegvliegen van hun zus.
Het is uiteindelijk een abstracte vogel geworden die even uitrust op de zuil voordat ze aan de grote reis begint. En achter de vogel staat de tekstplaat.

Een eenvoudige lange plaat van “belletjes” glas



Vlinder op de rots

Het was een solitisch kind, bijna eenzaam te noemen. En ze dacht dat hij dat ook wel eens was geweest. Maar ook duidelijk, rechtlijnig. Een echt computer kind van zijn tijd. Altijd over zijn eigen grenzen heen gaan en dan weer uitgeput in zakken. Hij hield van wandelen in de bergen. Ze geloofde dat die bergen ook wel heel goed bij zijn karakter pasten.
Dus kreeg haar zoon een vlinder die over de berg heen wil vliegen. Of het hem lukt? Dat mag de toeschouwer zelf bekijken.






Tot slot
In mijn werk vertel ik een verhaal. Het verhaal van de familie vertaald in kleur en vorm.

Als een verhaal u raakt, of de foto van een glasobject vragen bij u oproept kunt u mij altijd bellen of mailen. Ook mag u vanzelfsprekend geheel vrijblijvend mijn atelier in Oldenzaal bezoeken. Bel of mail ons gewoon voor een afspraak, of loop tussen 10 uur en 16 uur binnen op de laatste vrijdag en zaterdag van elke maand. 

Er zijn altijd veel glasobjecten in het atelier. Deze zijn vaak voor een presentatie gemaakt of als studieobject. Of gewoon omdat ik het ontwerp zo leuk vond. 
Een aantal van deze objecten staan in onze webshop. www.glazennest.nl

Het is ook mogelijk om samen met mij uw eigen ontwerp in glas uit te voeren. We gaan rustig en kalm aan het werk en u ziet hoe het gehele proces verloopt. Bel of mail rustig voor meer informatie over de mogelijkheden en de kosten.

Meer informatie over mijn gedenkwerk kunt u vinden in het vernieuwde "Grote Boek van Brenda Bleijenberg" dat op cd-rom is uitgebracht. In dit boek wordt verteld over het werken met glas en alle mogelijkheden die het glas u bieden kan.
Meer informatie vindt u op de pagina: http://www.glazeniers-glaskunst.nl/2015/04/het-grote-boek-van-brenda-bleijenberg.html

U kunt de cd-rom kosteloos aanvragen op brenda@glazeniers-glaskunst.nl


Atelier Het Glazen Nest
Noordwal 14, 7571 AM Oldenzaal
T: 0541-533476
E: brenda@glazeniers-glaskunst.nl
Openingstijden: 10-16 uur op de laatste vrijdag en zaterdag van elke maand, en op afspraak.

Verzoek

In het Glazen Nest maak ik monumenten en gedenkobjecten met een eigen identiteit, een eigen persoonlijkheid. Ieder object dat wij maken is eenmalig en uniek. Het wordt speciaal voor de overledene gemaakt in samenspraak met de familie. 
Op deze website deel ik mijn kennis met u. Ik geef veel informatie over alle mogelijkheden met glas voor gedenkobjecten en monumenten. Dit doe ik bewust omdat ik u wil informeren. 
Met enige regelmaat zie ik mijn ontwerpen terug bij anderen, en daarom verzoek ik u het volgende:
- Kopieer mijn ontwerpen niet.
- Laat ze ook niet respectloos door een andere kunstenaar uitvoeren.
- kopieer ook geen werken die uitgevoerd zijn voor iemand anders.
 - heb respect voor de andere families. Ik geef veel tijd en energie aan de ontwikkeling van mijn werk en puzzel met een familie op de vorm en de kleuren, net zo lang tot het verhaal dat zij willen vertellen klopt. 
Laten wij samen uw eigen verhaal vertellen, een nieuw en persoonlijk voor u vormgegeven verhaal. 


Visie

Ik wil een verhaal vertellen. Het verhaal van de overledene en zijn of haar familie. Het is iedere keer weer een nieuw verhaal, een uniek verhaal over een uniek mens, een unieke familie.

Het doel is die verhalen een vorm en een kleur te geven en daar zijn veel verschillende mogelijkheden voor. Zo ontstaat een tastbare plek waar herinneringen, hoop en dromen vorm hebben gekregen. Een plek, een object, waar je tegenaan kunt praten, dat je kunt verzorgen, waar je iets bij kunt achterlaten.

Een plek waar jij jezelf kunt zijn, omdat dit de plek is waar jij je dierbare herkent.

De leeftijd maakt eigenlijk niet het verschil voor het gevoel van je dierbare missen.

Ouders hadden dromen voor een te vroeg geboren baby. Hoop, verwachtingen.
En met het overlijden van het kindje is dat alles vervlogen.

Kinderen die ouders verliezen; wat maakt het uit hoe oud het kind is?
Of iemand nu 5 of 50 is, de overleden ouder is er niet meer en het kind kan zijn/haar verhaal niet meer rechtstreeks vertellen. Dromen voor de toekomst zijn vervlogen en de hoop is verdwenen.

De man of vrouw die de partner heeft verloren. Niet meer samen ouder worden; de overlevende wordt nu ouder en de geliefde nooit meer.
Niet meer samen koesteren, niet meer samen liefhebben.

Iemand die een broer of zus verliest. Afscheid nemen van degene die je jeugd heeft meegemaakt, die dingen van je weet die niemand anders weet. Het verlies van de persoon waar je als kind mee lachte en ruzie mee maakte. De persoon waar je je ouders mee deelt. Het overlijden van je broer of zus betekend ook afscheid nemen van een deel van je jeugd.