technieken in glas

GLASFUSING uitleg van de techniek

Fusing is de Engelse naam voor glasversmelting. Het versmelten van 2 of meerdere lagen in de oven tot één geheel nieuw stuk glas.

Het is niet eenvoudig om in een paar woorden uit te leggen wat de techniek inhoud maar we proberen het. En als er iets in de uitleg is wat u niet helemaal duidelijk wordt kunt u ons atelier altijd eens bezoeken voor een nadere uitleg.

Fusing betekend dus “versmelten”.

De 1e stap is vanzelfsprekend het ontwerp.






Nadat het ontwerp bekend is wordt er van dit ontwerp een snijtekening gemaakt en wordt het glas uitgezocht. Het uitzoeken van het glas is altijd weer een heel karwei. De kleuren bibliotheek (colourtheek) van Het Glazen Nest omvat ruim 5000 verschillende kleuren in de diverse fusing technieken.

Als bekend is welke kleuren gebruikt gaan worden wordt de snijtekening aan de kleuren aangepast. Dit is een puur technisch gepuzzel waar veel aandacht aan wordt gegeven want het is de basis van het glasobject. Als deze snijtekening/puzzel niet klopt zal het glas na het snijden niet passen en wordt het nieuwe object uiteindelijk niet zoals het ontwerp is. En dat is natuurlijk wel de bedoeling.

Een glasobject heeft gemiddeld een dikte van 9 tot 15 mm. Dit betekend dat het object uit meerdere lagen van 3 mm glas moet worden samengesteld. En iedere laag moet zo precies als mogelijk tegen elkaar en ook op de andere lagen passen.


Als voorbeeld: het ontwerp laat meerdere bloemen in een blank transparante omgeving zien. Nadat de kleuren zijn uitgezocht blijkt dat er bloemblaadjes zijn die uit 3 kleurlagen bestaan en blaadjes met 2 kleurlagen. Uiteindelijk moeten de bloemen allemaal hetzelfde aantal lagen glas hebben. Als een bloem 6 blaadjes en een hartje heeft en de helft uit 2 kleurlagen en de andere helft uit 3 kleurlagen bestaat moeten er 21 stukjes glas per bloem worden gesneden.

De bloem moet in een blanke omgeving worden gezet dus de omgeving moet even vaak worden gesneden. Een bloem met de omgeving heeft dus ruim 42 stukjes glas. En als er 4 bloemen in het ontwerp staan met steeltjes en groen gras kan iedereen uitrekenen uit hoeveel stukken glas er gesneden moeten worden.

Het glas moet dus als een legpuzzel met meerdere lagen worden gesneden en bijgewerkt. Net zo lang tot de puzzel past.

Als het gehele object klopt wordt het glas gepoetst en in de oven gelegd.
Het ovenprogramma wordt uitgerekend en in de ovencomputer gezet en daarna gaat de oven aan.

Zodra de oven aan gaat kan er niets meer aan het object worden veranderd.


Een object ligt, afhankelijk van de grootte en dikte van het geheel, 24 tot 96 uur in de oven. Het 1e deel is het langzaam opwarmen van het glas. Alle lagen moeten heel rustig een gelijke temperatuur hebben voordat de volgende stap kan worden ingezet.

Daarna volgt het versmelten van het geheel. En de laatste stap is het zeer langzaam afkoelen van het object. Door deze stappen via de computer te laten verlopen is een goed en spanning vrij glasobject gegarandeerd.

Het glas wordt gestookt tot een temperatuur tussen de 795 en 830°C. de hoogte van de temperatuur is afhankelijk van het effect dat we willen hebben.

Het moment dat de oven open kan blijft, ook na 15 jaar, nog steeds spannend.


GLAS CASTING uitleg van de techniek

Glas casting betekent het gieten van heet glas in een vorm, ook wel de mal genoemd.

In deze techniek kunnen we driedimensionale glas objecten maken. Er zijn meerdere manieren van werken in deze glas techniek. Na alle mogelijkheden te hebben besproken en bekeken maakt de familie uiteindelijk de keuze.

bijenwasmethode
Ik begin met u te vertellen over de bijenwas-methode. Als 1e wordt het basis figuur gemaakt. Deze wordt met de hand van bijenwas gemaakt.  Dit kan ieder symbool zijn dat de familie vindt passen bij het verhaal dat zij willen vertellen.

Na uitgebreide gesprekken met de familie is het ontwerp idee getekend en klaar. Daarna gaan wij bezig met het maken van een driedimensionaal voorbeeld van het op object op ware grootte. Dit voorbeeld wordt gemaakt in bijenwas. Als het wasmodel klaar is wordt hier een speciaal gipsmengsel om heen gegoten. De was wordt er daarna uitgestoomd waardoor een negatieve gietmal ontstaat.

De volgende stap is deze gietmal zo te prepareren dat hij met het glas in de oven kan. In de oven wordt het massieve glas dan heel langzaam vloeibaar gemaakt zodat het glas heel rustig de gipsmal in alle details kan gaan vullen.

De gipsmal met het glas zit vaak dagen in de oven. De grootte en dikte van het object bepalen de tijdsduur.

Vaak werk ik samen met de familie aan dit model. Al is men maar een half uur bezig, en staan er enkel een paar van hun vingerafdrukken in, het maakt het uiteindelijke glasobject veel persoonlijker.

Het glas casten is een zeer arbeidsintensieve techniek. Het resultaat is echter telkens weer zeer verbijsterend.

Driedimensionale casten
Een andere wijze om de casting techniek toe te passen is een directe afdruk maken van driedimensionale vorm.

Deze techniek is geschikt bijvoorbeeld het babyschoentje om te zetten in glas. Of de gipsafdruk van het voetje of het handje van het kind. Het badeendje waar het broertje zo gek op is. De steen die zoon op 6 jarige leeftijd meenam voor zijn moeder en die ze altijd heeft bewaard. Ook toen de zoon 50 werd lag de steen nog altijd op de schoorsteen-
mantel.


De 1e stap is het maken van een mal van het object. Hiervoor wordt een speciale malpasta om het object heen gegoten. Het originele object moet heel blijven dus dit is een tijdrovend karwei.

Wanneer de pasta hard is geworden halen we het origineel er voorzichtig uit en is er een exacte negatieve gietmal gemaakt. Als volgende wordt er langzaam hete was in de mal gegoten waar, als deze is afgekoeld, een speciaal gips mengsel omheen wordt gegoten.
De was wordt dan weer uit het gips gestoomd waarna de uiteindelijke glas mal klaar is.

De gipsmal moet daarna eerst enkele dagen drogen en worden uit gestookt. Al het vocht moet uit het gips worden gehaald.
En dan begint het feitelijke casten. De mal wordt in de oven voorzichtig met brokken glas gevuld waarna het ovenproces begint. Dit proces duurt vaak meerdere dagen tot soms wel een week.

Uiteindelijk is er dan een volledige afdruk van het object dat de familie zo graag in glas omgezet wilde hebben.


zandcasten
En dan de laatste mogelijkheid in de Casting techniek. Dit is het werken met zand.
Speciaal zand natuurlijk.

Op een hele eenvoudige manier uitgelegd werkt het als volgt:
we hebben een object—drukken dit in het zand—vullen de opening met glasbrokken—en zetten het zandmodel in de oven waarna het glas wordt versmolten en in de opening glijd.

En eigenlijk is het zo simpel als het wordt beschreven. De foto’s die u op deze pagina ziet  laten het u zien.

Het werken met zand luistert echter wel heel precies. En je weet nooit van te voren hoe het object er feitelijk uit zal komen te zien. Dit in tegenstelling tot het werken met was waar het resultaat vrijwel volledig van is te voorspellen.

Het werken met zand is grillig en de objecten die eruit komen zijn vaak even zo grillig.

http://www.glazennest.nl/c-3249836/as-en-gedenk-lichtjes/


Het blijven echter objecten die een onvoorstelbare uniciteit hebben. Nooit hetzelfde zijn doordat het zand iedere keer weer iets anders doet.

Vaak maak ik de zandafdruk samen met de familie. Want wat is er nu mooier; de zoon maakt een afdruk van een steen waarin uiteindelijk de as van vader wordt verwerkt. Of andersom. Iedereen vind het leuk om met zand te spelen, kleine kinderen en grote mensen worden vaak weer klein als ze een afdruk in zand mogen maken.

Zandstralen en laseren - uitleg van de techniek

Op fusing glas kan een foto of de tekst uitstekend worden gezandstraald of gelaserd. Op deze pagina’s proberen wij u uit te leggen hoe de technieken werken.

Het zandstralen van een tekst gebeurt als volgt; eerst wordt samen met de familie de gehele tekstopzet gemaakt. Dit doen wij eerst in de computer en daarna met behulp van eenvoudige prints op papier die op de glasplaat worden geplakt. Pas als men daadwerkelijk voor de glasplaat staat ziet men hoe de verhoudingen in het echt zijn.

Als de daadwerkelijke tekstopzet bekend is stuurt de computer deze informatie naar de plotter. Deze snijd de tekst uit een speciaal zandstraalfolie. De folie wordt op het glas verlijmd. Daar waar de tekst moet komen is het folie open gehouden zodat het speciale zand het glas langzaam kan uithollen.

Het feitelijke zandstralen gebeurt met een machine die speciaal zand onder hoge druk op het glas blaast. De combinatie van het zand en de hoge druk zorgt er dus voor dat het glas weg geblazen wordt.





Lettertypes
In principe kan ieder lettertype worden gebruikt. Vaak wordt het lettertype van de geboorte– of overlijdenskaart gebruikt. Of de letter waarin altijd de verslagen werden geschreven of juist een lettertype dat men gewoon mooi vind.













Wij gebruiken ook vaak het handschrift van de overledene of van één van de familie leden. Het gebruiken van een handschrift maakt het monument nog persoonlijker en eigen.




Gekleurde letters
De tekst kan worden ingekleurd in vrijwel iedere kleur die denkbaar is. Zelf gebruiken wij het liefste autolak voor het inkleuren van de teksten. Deze lak is namelijk uitstekend geschikt voor het Nederlandse klimaat. 

De kleur blijft niet eeuwig goed. Regen, wind en fijne zandkorrels zorgen ervoor dat de verf heel langzaam wordt uitgehold. Soms blijft de kleur tientallen jaren goed en soms moet de verf na 5 jaar al worden bijgewerkt. De tijdsduur is afhankelijk van de plaats waar het monument staat. 

Het bijkleuren van de letters kan een familie heel goed zelf doen. Het is eenvoudig en kost alleen een beetje tijd. Tijdens het proces in ons atelier besteden wij hier altijd aandacht aan. 


“melk glas”
Ik krijg met regelmaat de vraag van een familie naar “melkglas”. Hier bedoeld men vaak het glas mee dat andersom is gezandstraald. De naam is dan glas gelaten en de omgeving is afgedekt door het mat te zandstralen. 
De voorbeelden laten u zien wat er wordt bedoeld. 

Afbeelding en symbolen zandstralen
Een afbeelding kan goed worden gezandstraald. De tekening wordt dan in de computer bewerkt tot een straalbare afbeelding die vaak in een combinatie van effecten wordt gezandstraald. Een deel van de lijnen wordt dus diep gestraald en bepaalde delen in de tekening wordt mat gemaakt. 





Grootte van de letters
Het zandstralen is helaas beperkt tot een bepaalde lettergrootte. Er kan niet kleiner dan een letter van circa 8 mm worden gezandstraald. Wanneer de tekst veel kleiner moet worden wordt de techniek van het laseren geadviseerd. 



laseren
De lasertechniek is uitermate geschikt voor foto’s en kleinere teksten als een gedicht. Het fusing glas laat zich uitstekend laseren en met name op donkere kleuren glas is de lasering heel goed zichtbaar.

De foto of de tekst/handschrift wordt in de computer bewerkt tot een afbeelding met voldoende diepte en pixels. Het laseren neemt namelijk iedere pixel mee dus hoe beter de foto hoe mooier het resultaat. 
De computer stuurt de informatie naar de lasermachine en deze krast als het ware iedere pixel in het glas. Hierdoor wordt foto’s met veel diepte weergegeven. 

In mijn werk vertel ik graag een verhaal. Ik probeer een gevoel in kleur en vorm te vertalen.
Als u vragen heeft over een fusing object kunt u mij altijd bellen of mailen. De objecten in fusing glas die op dit moment in mijn atelier aanwezig zijn vind u in onze webshop www.glazennest.nl

Ook mag u vanzelf sprekend geheel vrijblijvend eens mijn atelier bezoeken. Bel of mail dan even naar brenda@glazeniers-glaskunst.nl of 06-19195562

Meer informatie over mijn gedenkwerk kunt u vinden in het vernieuwde "Grote Boek van Brenda Bleijenberg" dat op cd-rom is uitgebracht. In dit boek wordt verteld over het werken met glas en alle mogelijkheden die het glas u bieden kan. U kunt de cd-rom kosteloos aanvragen op
brenda@glazeniers-glaskunst.nl 


Visie

Ik wil een verhaal vertellen. Het verhaal van de overledene en zijn of haar familie. Het is iedere keer weer een nieuw verhaal, een uniek verhaal over een uniek mens, een unieke familie.

Het doel is die verhalen een vorm en een kleur te geven en daar zijn veel verschillende mogelijkheden voor. Zo ontstaat een tastbare plek waar herinneringen, hoop en dromen vorm hebben gekregen. Een plek, een object, waar je tegenaan kunt praten, dat je kunt verzorgen, waar je iets bij kunt achterlaten. 

Een plek waar jij jezelf kunt zijn, omdat dit de plek is waar jij je dierbare herkent.

De leeftijd maakt eigenlijk niet het verschil voor het gevoel van je dierbare missen.

Ouders hadden dromen voor een te vroeg geboren baby. Hoop, verwachtingen.En met het overlijden van het kindje is dat alles vervlogen.

Kinderen die ouders verliezen; wat maakt het uit hoe oud het kind is?
Of iemand nu 5 of 50 is, de overleden ouder is er niet meer en het kind kan zijn/haar verhaal niet meer
rechtstreeks vertellen. Dromen voor de toekomst zijn vervlogen en de hoop is verdwenen. 

De man of vrouw die de partner heeft verloren.
Niet meer samen ouder worden; de overlevende wordt nu ouders en de geliefde nooit meer.
Niet meer samen koesteren, niet meer samen liefhebben.

Iemand die een broer of zus verliest. Afscheid nemen van degene die je jeugd heeft meegemaakt, die dingen van je weet die niemand anders weet. Het verlies van de persoon waar je als kind mee lachte en ruzie mee maakte. De persoon waar je je ouders mee deelt. Het overlijden van je broer of zus betekend ook afscheid nemen van een deel van je jeugd.