Hoe het allemaal begon
De juridische strijd werd opgestart door Walter Merrick, een voormalig financieel bemiddelaar uit Groot-Brittannië. Hij stelde dat Mastercard tussen 1992 en 2008 onredelijk hoge commerciële kosten – de zogenaamde “interchange fees” – hanteerde. Deze kosten werden door bedrijven en winkels uiteindelijk doorberekend aan de consumenten, wat leidde tot hogere prijzen voor iedereen.
Volgens de BBC hebben de bedrijven en de detailhandel deze extra kosten doorberekend in de vorm van hogere prijzen (wat betekent dat iedere consument deze nadelige kosten heeft moeten betalen).
Wie komt in aanmerking?
Om aanspraak te maken op de terugbetaling moeten inwoners van het VK op 6 september 2016 in het land hebben gewoond. Daarnaast moet je minimaal drie maanden in Engeland, Wales of Noord-Ierland hebben gewoond tussen 1997 en 2008, of in Schotland geldt dat vanaf 1992 tot 2008 je er moet wonen. Ook moest je ouder zijn dan 16 tijdens die periode en wel geboren zijn vóór 22 maart 1992.
Deze regels zorgen ervoor dat een grote groep mensen in aanmerking komt, ongeacht of je toen direct klant was bij Mastercard.
Hoe werkt de terugbetaling?
Het claimproces is zo simpel mogelijk gehouden, zodat zoveel mogelijk mensen ervan kunnen profiteren. Er is geen aankoopbewijs of andere onderbouwing nodig; je vult simpelweg een online formulier in. Het bedrag per persoon varieert namelijk: als er minder dan 2,2 miljoen aanvragers zijn, krijg je 83 euro (70 pond). Is het aantal groter dan dat, dan is de vergoeding 53 euro (45 pond) per persoon.
Op deze manier is het systeem zo ingericht dat iedereen die recht heeft op een snelle en makkelijke compensatie terechtkomt.
Wat betekent dit voor de toekomst?
Na bijna tien jaar juridische strijd zet deze zaak de toon voor eerlijke handelspraktijken in de financiële sector. Het resultaat kan er zelfs voor zorgen dat andere organisaties hun manier van werken heroverwegen om soortgelijke juridische problemen te voorkomen.
Voor consumenten is het een overwinning, omdat zij nu erkend worden voor de kosten die zij jarenlang hebben moeten betalen. Ook wordt er meer aandacht besteed aan hoe verborgen kosten invloed hebben op de dagelijkse geldzaken.
Deze ontwikkeling nodigt uit tot verdere gesprekken over consumentenbescherming en financiële regelgeving. Zowel bedrijven als consumenten gaan met vernieuwde energie voor meer transparantie en eerlijkheid in elke financiële transactie.